انواع لوگو و نحوه ثبت آن

انواع لوگو و نحوه ثبت آن

لوگو در واقع نام دیگر برند است اما باید توجه داشت که تفاوت های ظریفی بین این دو وجود دارد. هر چند تمامی مراحل ثبت برند و ثبت لوگو یکسان است و در ایران وظیفه ثبت برند، ثبت علامت تجاری و ثبت لوگو بر عهده سازمان مالکیت معنوی است اما خلق یک برند بدون شناخت ویژگی ها و خصوصیات یک لوگو کار دشواری است.

لوگو درست مانند برند نشانه ای است که کسب و کار شما را معرفی می کند و با دیدن آن مشتریان مختلف کسب و کار شما را می شناسند و به دیگران معرفی می کنند به همین دلیل است که داشتن یک برند یا یک لوگو نیاز به شناخت کافی از علائم و نشانه های تصویری دارد تا فرایند برند سازی را برای شما تسهیل کند. لازم به ذکر است که همه برند ها ترکیبی از تصاویر یا تایپوگرافی ها هستند اما استفاده از این تصاویر به صورت های متفاوتی انجام می شود. به صورت کلی 7 نوع لوگو را می توان دسته بندی کرد:

  • لوگو مونوگرام یا لترمارک (Monogram logo – Lettermark )

این نوع لوگو ها معمولا مخفف اسم برند یا نام تجاری یک کسب و کار هستند. حروف به صورت دوتایی و یا سه تایی عمدتا در کنار هم قرار می گیرند و با حرف بزرگ نوشته می شوند. لوگو مونوگرام می تواند مستعار چند کسب و کار باشد که با هم فعالیت می کنند. اگر نام تجاری بزرگی برای شرکت انتخاب کرده باشید مونوگرام لوگو می تواند گزینه مناسبی برای ثبت باشد.

  • لوگو تایپ یا ورد مارک (logotype – Wordmarks)

لوگوتایپ یا ورد مارک هم نوعی برند یا لوگو است که با استفاده از فونت و ترکیب فونت ها ساخته می شود و تفاوت اصلی آن با مونوگرام این است که تنها تمرکز بر روی نام یک کسب و کار دارد و به صورت کامل آن کسب و کار را معرفی می کند. به عنوان مثال Coca-Cola یک لوگوتایپ است. لوگوتایپ برای کسب و کارهایی با نام مختصر و کوتاه مفید است.

  • پیکتوریال مارک یا لوگو تصویری

برای ثبت علامت تجاری یا برند یکی از بهترین انواع لوگوها، لوگو یا مارک پیکتوریال یا همان تصویری است.  این نوع لوگوها با نماد برند یا لوگو نماد نیز شناخته می شوند و تنها استفاده از یک آیکون یا گرافیک را به کار می گیرند. این نوع لوگو ها به راحتی در ذهن می نشینند و برای معرفی محصولات و خدمات از بهترین انتخاب ها هستند. نماد پرنده توئیتر، نماد اپل و بسیاری دیگر از این نوع نمادها از را می توان نمونه های لوگو پیکتوریال یا تصویری دانست.

  • لوگو انتزاعی (Abstract logo)

لوگو انتزاعی با لوگو پیکتوریال شباهت های زیادی دارند و در واقع هر دو تصویری هستند. اما تفاوت کلیدی لوگو انتزاعی با لوگو پیکتوریال این است که از قالب یا شکل هندسی به صورت انتزاعی برای معرفی کسب و کار به کار گرفته شده است و از تصاویر شناخته شده مانند سیب برای اپل و یا پرنده برای توییتر خبری نیست. لوگو Pepsi، لوگو Adidas یا لوگو BP را می توان از معرف ترین لوگوهای انتزاعی دانست.

  • لوگو مسکوت (Mascot )

تا به حال به لوگو چی توز و یا دکتر بن و امثال آن دقت کرده اید؟ این نوع لوگوها تصاویر اشخاصی یا شخصیت های انسانی و حیوانی هستند ک هاغلب به صورت نقاشی شده و با شمایل دوست داشتنی طراحی می شوند. به این نوع لوگو ها لوگو مسکوت یا Mascot گفته می شود. این نوع لوگوها بهترین راه برای ارتباط برقرار گردن با مشتریان بخصوص در تبلیغات هستند. Kool-Aid Man یا KFC’s Colonel از مشهورترین لوگو های مسکوت در دنیا هستند.

  • لوگو ترکیبی (Combination Mark )

یکی از متداول ترین نوع برند ها یا لوگوها را می توان ترکیبی از ویژگی ها و یا تصاویر توضیح داده شده دانست که تصویر پردازان و هنرمندان برای خلق برند ها در این حالت دست خود را باز می گذارند و با استفاده از دو تا چند نوع روش فوق مانند پیکتوریال، یا مسکوت یا لتر مارک و غیره یک برند یا لوگو خاص و منحصر به فرد ایجاد می کنند. در واقع در لوگو ترکیبی می توان ترکیبی از تصاویر و حروف را مشاهده کرد.

  • لوگو امبلم (emblem )

اگر برای طراحی برند یا لوگو یک تصویر انتخاب شود و در داخل آن تصویر یا نشانه از فونت یا حروف استفاده شود مانند انواع مدال ها و مهرها ، لوگو طراحی شده به نام امبلم یا emblem که در فارسی تمثیل نامیده می شود شناخته می شود. این نوع لوگو قدیمی و سنتی به نظر می رسند اما هنوز هم برای بسیاری از کسب و کارها بهترین انتخاب هستند. استارباکس یا هارلی داوینسون از مشهورترین برند های امبلم هستند.

شناخت این هفت نوع لوگو یا برند می تواند به شما برای خلق یک برند خارق العاده و زیبا کمک کند. اما با وجود اینکه بسیاری بین برند و لوگو تفاوت قائل نمی شوند باید در نظر داشت که هر دو در زبان مشتری برای شناخت محصول به کار گرفته می شوند و نشانه ای بسیار محکم برای آدرس دهی به محصولات هستند. در هر صورت ایجاد یک برند سرمایه گذاری زیادی می طلبد و برای حفظ آن باید حتما برای ثبت برند اقدام کرد.

 

روش ثبت لوگو یا برند

برای ثبت برند در سال های اخیر متقاضی حقیقی و یا حقوقی باید خود و یا نماینده قانونی او یعنی وکیل حقوقی او با مراجعه به سایت سازمان مالکیت معنوی برای ثبت برند درخواست بدهد. در این مرحله نیاز است که اظهارنامه ثبت برد یا ثبت علامت تجاری تکمیل شود. اهمیت بسیار زیادی دارد که اظهارنامه ثبت برند به درستی تکمیل شود. بنابراین توصیه این است که کار تکمیل اظهارنامه و ثبت برند توسط متخصصین انجام شود.

پس از درخواست، این درخواست برای کارشناسان سازمان مالکیت معنوی ارسال می شود و مشخصات ثبت شده بریا برند مورد بررسی قرار می گیرد. مراحل استعلام برند یا بررسی برند انجام می شود بنابراین لازم است که مدارک برای ثبت برند ارسال شده باشد و در بین آنها 10 نمونه از تصاویر برند مورد نظر برای ثبت نیز در قالب تصاویر 10*10 برای این سازمان ارسال شده باشد.

پس از بررسی ممکن است به دلایلی ثبت برند رد شود که در هر صورت دلیل عنوان می شود و برای مرتفع شدن مشکلات ثبت برند باید اقدام و درخواست مجددا ارسال شود. اما در صورت پذیرش درخواست ثبت برند باید مدارک به صورت فیزیکی برای سازمان مالکیت معنوی ارسال شود و هزینه های ثبت برند به صورت آنلاین پرداخت شود.

پس از این مرحله برند در دفاتر سازمان مالکیت معنوی ثبت می شود و در دو مرحله موضوع ثبت برند یا ثبت لوگو آگهی می شود و بعد از این دو مرحله که به فاصله 30 روز انجام می شود، گواهینامه ثبت برند برای متقاضی صادر می شود و طبق این گواهینامه برند یا لوگو برای 10 سال متعلق به ثبت کننده برند است و هر بار قبل از منقضی شدن تاریخ برند اولویت تمدید ثبت برند با ثبت کننده برند خواهد بود.

 

 

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *