تفاوت علامت تجاری و اسم تجاری چیست؟

تفاوت علامت تجاری و اسم تجاری چیست؟

شهرت برند یا علامت تجاری در تمایز دادن به کالا ها و تولیدات و یا خدمات یک شرکت یا شخصیت حقیقی امروزه به حدی شده است که فرایندی رقابتی در بازار، بخصوص با ورود به دنیای بازارهای دیجیتال شده است. مردم امروزه کمتر فرصت خرید دارند و با شهرت یک محصول یا تولید کننده و در دنیای مجازی محصول و خدمت خود را انتخاب می کنند و به همین دلیل است که ثبت برند و یا ثبت علامت تجاری و اسم تجاری اهمیت بیش از پیش پیدا کرده است.

عدم شناخت کافی برخی از شخصیت های حقیقی و حقوقی از نام تجاری یا اسم تجاری و علامت تجاری باعث شده تا اشتباهاتی در خصوص ثبت برند به وجود بیاید.

از دیدگاه حقوقی و قانونی اسم یا نام تجاری یا علامت تجاری متفاوت است و هر دو دارای آثار و احکام حقوقی و قانونی متفاوتی هستند. عدم شناخت عرف باعث شده تا در ادبیات تجاری بعضا این دو در جای یکدیگر به کار گرفته شوند و یا به جای هم نگارش شوند.

نام تجاری یا اسم تجاری نامی است که یک تاجر، فروشنده، تولید کننده و غیره برای فعالیت خود انتخاب می کند. نام تجاری در زمان ثبت شرکت نیز اهمیت دارد. یعنی زمانی که فرد به دنبال انتخاب نام برای شرکت خود می گردد در واقع در تلاش برای انتخاب نام تجاری یا اسم تجاری است. اما برند یا علامت تجاری یک تصویر، نماد، لوگو و از این دست است که همان نام تجاری یا شخصیت تجاری آن را بدون الگو برداری و تقلید از دیگر برند ها ایجاد می کند تا به واسطه آن بتواند محصولات و خدمات خود را به جامعه و مشتریان معرفی کند و خود را نسبت به دیگران بخصوص افراد و شرکت هایی که تولیدات مشابه دارند متمایز کند.

بنابراین هدف از ثبت اسم تجاری، ثبت شرکت، دریافت جواز صنفی و از این دست است و به برند تجاری یا علامت تجاری که معرف محصولات و خدمات همان شرکت است کاملا متفاوت است. هر چند برخی از همان نام تجاری خود برای انتخاب نام برند خود استفاده می کنند. اما به صورت کلی با ثبت نام تجاری برای بنگاه و تجارت خود نام انتخاب می کند و با ثبت برند، برای محصولات و خدمات خود نام و یا شناسنامه تهیه می کند.

بنابراین پر واضح است که یک کسب و کار تنها می تواند یک نام تجاری داشته باشد اما همان کسب و کار می تواند صاحب چندین برند یا علامت تجاری باشد. مثلا یک تولید کننده مبلمان را در نظر بگیرید. این تولید کننده چه در قالب شخصیت حقیقی و یا حقوقی تنها یک عنوان برای کسب و کار خود دارد اما ممکن است سه برند متفاوت برای تولیدات خود مثلا میزهایی با تنوع خاص و یا مبلمان هایی با ساختارهای متفاوت انتخاب کند.

هم ثبت نام تجاری و هم ثبت برند تجاری اهمیت زیادی دارد و هر کدام قوانین خاص خود را دنبال می کند. مثلا برای ثبت نام تجاری نباید از نام ها و عناوینی استفاده شود که موجب تشویش اذهان عمومی شود و یا باعث فریب مشتری نسبت به کیفیت و یا مبدا محصولات شود. همچنین نام باید سه سیلابه بوده و استفاده از برخی از نام ها و عناوین در اسم تجاری می تواند عواقب حقوقی داشته باشد.

همچنین برای ثبت علامت تجاری باید قوانینی مانند عدم تشابه تصویر برند، عدم استفاده از نام های دولتی و بین المللی حکومتی، عدم الگو برداری و غیره رعایت شود. توصیه می شود به منظور ثبت علامت تجاری و یا اسم تجاری از مشاوران خبره کمک بگیرید.

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *